Språkprojektet är ett forskningsbaserat utvecklingsprojekt där ett digitalt, flerspråkigt läromedel står i centrum. Under projektets gång har en stor mängd studier och samarbeten med forskare och andra aktörer genomförts – både i Sverige och utomlands. I den här rapporten redovisar vi ett urval av de viktigaste resultaten samt beskriver kommande och pågående forskning. Eftersom såväl projektet som forsknings- och utvecklingsarbetet pågår löpande, uppdateras rapporten efterhand som nya resultat tillkommer.

Forskningen och undersökningarna gäller främst tre områden:

  • Nyttan och effekten av läromedlet - främst för gruppen nyanlända.
  • Hur användningen av läromedlet kan utvecklas, till gagn för både lärare och elever.
  • Hur läromedlet kan utvecklas – tekniskt och pedagogiskt – så att det blir så bra som möjligt för alla elever, oavsett språk.
Här kan du ta del av vår forskningssammanställning

Akademiska studier

Här presenteras ett urval av rapporter från forskare kopplade till Språkprojektet vid
universitet i Sverige och utomlands.

  • Binogis koppling till evidensbaserad forskning
  • Nyanländas språkinlärning med hjälp av Binogi
  • Pilotstudie med elever i Toronto
  • Studie om föräldramedverkan i Hovsjöskolan i Södertälje
  • Förändring av språkanvändning under ett läsår med Binogi
  • Lärarnas erfarenhet av Binogi i pilotprojekt
  • Att överbrygga kunskapsklyftan efter Covid-19

Ta del av rapporterna här:

Forskningssammanställning

Andra studier

Förutom akademisk forskning har det också gjorts ett
antal rapporter om läromedlet Binogi och hur det används.
Här kan du ta del av de rapporterna.

  • Förstudie av Språkprojektet i Göteborgs Stad
  • Binogi ur ett språkdidaktiskt perspektiv
  • Lärares uppfattning om användandet av Binogi
  • Användarstudie bland lärare
  • Användarstudie bland elever
  • Studie bland deltagande kommuner
  • Användarstudie bland deltagande huvudmän

Ta del av rapporterna här:

Forskningssammanställning

Pågående studier

Det finns en rad pågående, beslutade och
planerade forskningsprojekt inom Språkprojektet. Några av de viktigaste
redovisas här. Kommunerna som ingår i
Språkprojektet har alltid möjlighet att komma med
önskemål och synpunkter på forskningen, bland
annat genom Språkprojektets medlemsmöten.

  • Analys av data för pedagogisk utveckling
  • Effektivare implementering av digitala läromedel
  • Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
  • Internationell studie om effekten av Binogi
  • Läromedel anpassade efter nyanländas kunskaper

Ta del av rapporterna här:

Forskningssammanställning

Forskningsplan Sverige

  • Italo Masiello, Linneuniversitetet, implementeringsstudie “Effektiv implementering”. Kartläggning VT 2021, start HT 2021.

  • Petra Magnusson- Högskolan i Kristianstad, Sylvana Sofkova Hashemi - Högskolan i Halmstad samt Anna Åkerfeldt - Stockholms universitet: "Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer".

  • Användarstudie hos Språkprojektets huvudmän. Genomförs i samarbete med Ungdomsbarometern.

  • Användarstudie för lärare, som använder Binogi i sin undervisning, inom ramen för Språkprojektet. Genomförs i samarbete med Ungdomsbarometern.

Forskningssammanställning

Vägen framåt

I den fortsatta utvecklingen av Binogi välkomnar
vi alla som vill bidra med forskning, undersökningar,
idéer och annan aktiv medverkan. Kommuner, skolor och
forskare är varmt välkomna att delta i planerade projekt.

För kommuner, skolor och andra aktörer som planerar egna
forskningsprojekt deltar vi gärna som samarbetspartner och stöd med
målet att tillsammans utveckla bästa möjliga digitala
flerspråkiga läromedel.

Vid frågor om forskning och samarbetsförfrågningar kontakta:

Maria Henriksson, regionschef Binogi Nordics och Forskningssamordnare:

maria.henriksson@binogi.se